Is yoga veilig

Is yoga veilig? Soms kun je bang gemaakt worden met uitspraken als “Yoga is gevaarlijk als je niet flexibel bent of juist overflexibel”. Een uitspraak als deze is nogal generaliserend en kan een geheel verkeerde boodschap overbrengen. Ik begrijp dan ook heel goed dat als je dit hoort je bang wordt om yoga te proberen, of zelfs bang bent om verder te gaan.


Maar net als met alles, niet alle yoga is hetzelfde en zo ook niet iedere yoga docent. Op je yoga ontdekkingreis moet je zelf ervaren welke yogastijl bij jou past en wie voor jou een goede docent is. Zo zul je in lessen komen die niet bij je passen. Maar deze helpen je wel weer verder op je yogareis. Een goed opgeleide, goed bedoelende en ervaren yoga docent zal zo lesgeven dat fouten die makkelijk gemaakt worden voorkomen worden. Er zijn twee fouten die ik regelmatig in de les zie en die voor iedere leerling belangrijk zijn te herkennen: Teveel doen, jezelf forceren in een houding te komen of juist te weinig doen. Dit zijn twee hoofdoorzaken van blessures of frustraties in yoga en vaak ook een rede waarom iemand met yoga stopt.

Yoga gaat niet over het nadoen van een houding alsof we allemaal hetzelfde zijn, het gaat over innerlijke transformatie, jouw yogareis. Yoga is geen competitie, niet met de andere leerlingen, niet met jezelf of dat mooie plaatje in een boek. Yoga is bedoeld om ons uitdagen, om te ontdekken waar onze grenzen liggen. Wat is dan het verschil? Het is de intentie waarmee je de houding doet en waarmee jij naar de les komt. De student die naar yoga komt omwille van de prestatie, competitie, of zelfpromotie (dit kan zowel bewust als onbewust zijn) laat vaak zijn gezonde verstand thuis en daarmee ook het respect voor zichzelf, hun eigen kunnen en hun yogareis.

Hardlopen, dansen, rijden, het oversteken van de straat, eten koken, altijd en overal kan er iets gebeuren. Het is onze eigen verantwoording om ons gezonde verstand te gebruiken en dit houdt ook in het kennen en leren kennen van je eigen lichaam. Ben je over het algemeen stijf, of flexibel, of een combinatie? Als je pijn voelt in een houding, is het dan rode of groene pijn? Groene pijn is de pijn van ongebruikte spieren en gewrichten die weer beginnen te bewegen. Of is het rode pijn? Is er echt iets niet goed? Wat voor soort is het? Wordt er iets teveel gecomprimeerd, verplaatst of gestretched dat niet passend is voor jouw fysieke bouw? Dit zijn allemaal vragen en ervaringen die je tijdens een yogales ervaart. Een goede docent met een inzicht en kennis kan veel hiervan ondervangen en je aanpassingen geven.

We hebben bijna allemaal een zelfde set van botten en spieren meegekregen. Maar daarin zijn weer heel veel individuele variaties. De vorm van je botten, gewrichten en de kwaliteiten van je zachte weefsels zijn genetische eigenschappen. Meestal besef je dit pas in een les als je in een houding komt en dat pijnlijk is. Als je jezelf forceert om in een houding te komen, vraag je om moeilijkheden. Het probleem is dan echt niet de yogales. Luister naar je lichaam en gebruik je verstand en voel je met respect voor jezelf in de houding. Zo kom je beetje bij beetje achter hoe jou lichaam werkt en wat goed is. Werkt een bepaalde houding niet voor jou, dan heeft yoga nog vele andere houdingen die waarschijnlijk hetzelfde profijt opleveren en die wel bij jou passen. Yoga is een avontuurlijke reis van luisteren, voelen en respect die nooit eindigt. Er zijn altijd weer nieuwe houdingen, technieken en inspiraties die je zullen blijven uitdagen.

Voor het veilig beoefenen van yoga is het nodig bewust iedere stap te ervaren die je neemt om in de houding te komen. Stem af en neem de tijd. Probeer de aanwijzingen van je docent en kijk hoe ze voor jou werken. Het is zeker voor de beginners fijn om les te krijgen in een niet te grote groep zodat je zeker weet dat de docent iedereen kan begeleiden. Ben je in mijn les dan geloof ik dat er voldoende tijd en ruimte is om aanpassingen te maken en je stap voor stap in de houding te ‘voelen’. Voel je ook altijd vrij om vragen te stellen en voor persoonlijke aanpassingen. Soms zijn er lessen met wat meer flow. Dit kan voor beginners lastiger zijn om goed af te stemmen in de houding. Wil je weten wat een geschikte les voor je is dan kun je altijd even contact opnemen via FB https://www.facebook.com/mirayoganl/

of info@mirayoga.nl..

Met een goede docent, in omgeving waar jij je lekker voelt, vrij, veilig en gehoord, waar er tijd is om naar je lichaam te luisteren en te groeien in yoga is yoga zeker veilig voor iedereen. Tot op de mat!

Mira

21 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven